T2 (4.-6. klasse)

Der går 17-20 elever i T2. Gruppen består af børn i alderen 10-15 år. Der er to pædagoger og to lærere i klassen.

Skoledagen starter 07.40 og slutter 13.40 undtagen om mandagen og om onsdagen, hvor der er undervisning kl. 14.40. Efter skoledagen tager eleverne hjem eller i SFO.

I T2 arbejder vi med tydelige rammer og en genkendelig og struktureret hverdag, hvilket er nødvendigt for elevernes trivsel og læring. Eleverne kender dagens form med faste rutiner og forudsigelighed, hvilket giver tryghed og ro i klassen. Hver morgen skriver vi dagens program på tavlen og gennemgår det sammen på klassen, hvor vi også snakker om dagens navn, dato, årstal og årstid. Efter denne gennemgang går vi i gang med dagens faglige program.

Dagen starter med at eleverne har læsebånd, hvor de læser i en lånt bog eller hører lydbøger på eReolen, eller arbejder på den digitale matematikportal MatematikFessor.

En dag om ugen går eleverne til ridning fordelt på to hold.

Noget af vores undervisning foregår på Grønhøjskolen, hvor vi har fagene madkundskab, sløjd og idræt. Vi tager bussen frem og tilbage. I Tørring har vi et værksted, hvor eleverne fra både T1 og T2 på skift kommer og laver opgaver med træ.

Sådan arbejder vi

Vi er tydelige voksne, og vi vægter den gode og stærke relation til børnene ved hjælp af forudsigelighed, nærvær, humor og struktur.

Vi vægter at arbejde med low arousal gennem skoledagen, da det er vigtigt for et trygt og godt læringsmiljø. Vi ønsker at skabe livsduelige og selvstændige børn, der bliver så dygtige som muligt og på sigt bliver i stand til at klare sig i samfundet.

I hverdagen har vi stort fokus på at skabe gode relationer til eleverne, da det er afgørende for den daglige indlæring og trivsel hos eleverne.

Samarbejde med T1 (0.-3. klasse)

Vi har et tæt samarbejde med T1 om overgange, og vi har fagdage sammen med T1 gennem skoleåret. I forbindelse med brobygningsforløb deltager elever fra T1 i undervisningen i T2 over tid. Vi udvider tiden i individuelt tempo, efter hvad der passer bedst til den enkelte elev.

Eleverne i T2 socialiserer også med elever fra T1 gennem forskellige lege og spil i frikvartererne.

Gennem det gode og tætte samarbejde med T1 og planlagte brobygningsforløb forud for opstart i T2, er det muligt at skabe en tryg og tillidsfuld overgang for den enkelte elev med fokus på at sikre den mest optimale start i klassen.

Overgang til TUP (7.-10. klasse)

På samme måde skaber vi mulighederne for et brobygningsforløb til TUP over tid, når vi i gruppen vurderer, at den pågældende elev er klar modenhedsmæssigt, socialt og fagligt til at skifte op til de ældre elever i udskolingsgruppen TUP.

Forløbet indledes med få praktiktimer om ugen i klassen for derefter i et planlagt forløb at øge antallet af timer om ugen over tid sådan, at overgangen bliver så lempelig og naturlig som mulig for den enkelte elev.

Forældresamarbejde

Vi forventer at have et ærligt og tillidsfuldt samarbejde med forældre, hvor den nødvendige information mellem skole og hjemmet bliver overleveret og meddelt. På den måde bliver det muligt at skabe de bedste betingelser og hensyn for eleven gennem skoledagen, når vi er på forkant med eventuelle forandringer.

Vi lægger stor vægt på et udvidet og positivt forældresamarbejde med kontakt efter individuelt behov. Vi ser forældrene som vigtige sparringspartnere, når der er forskellige emner, som skal vendes, hvilket er afgørende for at eleverne trives og er undervisningsparate i skolen.